Website als ‘tool’

Hoe maak je van je website een ‘tool’? Een hulpmiddel dat je structureel kunt inzetten om succesvol te communiceren met je doelgroep. Er zijn zeven aspecten, of succesfactoren, die wat mij betreft cruciale voorwaarden zijn om te komen tot een succesvolle website:

  1. Koers: bepaal vooraf wat je bedrijfsdoelstelling is en welke bijdrage je verwacht van je website. Dit is het kompas waarop je vaart en waarmee je kunt bepalen of het project of beleid succesvol is of niet.
  2. Doelgroep: als je weet wie je doelgroep is, waar hun interesses liggen en hoe je ze kunt bereiken kun je een website maken waarmee je je doelgroep bereikt.
  3. Content: content is de inhoudelijke bijdrage van een website, in de vorm van bijvoorbeeld teksten of afbeeldingen. Interessante, relevante en toegankelijke content zorgt ervoor dat je doelgroep je website vindt en de tijd neemt om deze beter te bekijken.
  4. Vindbaarheid: bij de gemiddelde website bereikt minimaal de helft van de bezoekers je website via Google. Om je doelgroep te bereiken zul je ervoor moeten zorgen dat je doelgroep jou vindt. Dit kun je doen door je website zo op te zetten dat deze goed gevonden wordt door Google en andere zoekdiensten, dit heet Search Engine Optimization (SEO). Daarnaast kun je overwegen te gaan adverteren op zoekmachines, bijv. met Google AdWords. Dit heet Search Engine Advertising (SEA).
  5. Conversie: een website die conversie ondersteunt maakt het de websitebezoeker zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk om producten te bestellen, zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of welk doelen je ook hebt met je website. De ‘conversieratio’ (het percentage van het aantal bezoekers dat een einddoel bereikt) bepaalt het succes van je website.
  6. Meetbaarheid: je weet pas hoe succesvol je bent met je website als je dat goed meet. Je kunt dan ook zien waar je nog kansen laat liggen en welke aanpassingen je kunt maken om nog succesvoller te zijn. Er zijn diverse, vaak gratis, diensten die je hierbij kunnen helpen. De bekendste en meest gebruikte is Google Analytics.
  7. Contentmanagementsysteem (CMS): als je website een tool is wil je deze eenvoudig kunnen aanpassen. Het belang van een goed CMS wordt hierbij vaak onderschat. Een CMS stelt je in staat de inhoud van je website aan te passen door bijvoorbeeld pagina’s toe te voegen. te wijzigen of te verwijderen. Het is mijn ervaring dat als een CMS niet gebruikersvriendelijk is, de website al snel niet of onvoldoende onderhouden wordt. Hiermee verliest je website al snel z’n toegevoegde waarde, een niet actuele website jaagt bezoekers weg.

Het belang van de verschillende succesfactoren kan variëren afhankelijk van de doelstelling van je website. Bijvoorbeeld: als je vooral bestaande klanten wilt informeren met je website is vindbaarheid via Google van minder belang.

terug naar pagina ‘Website’

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 369 andere volgers