Het Nieuwe Werken werkt ècht

The OutlookIn de management-team van vorige week staat een interessant artikel over Het Nieuwe Werken bij Microsoft Nederland. Geen nieuw verhaal natuurlijk, want sinds de verhuizing naar het nieuwe pand in Schiphol zijn er vele pagina’s volgeschreven over Microsoft en Het Nieuwe Werken en wordt Microsoft dagelijks bezocht door bedrijven die het wel eens met eigen ogen willen zien.

Aardig aan dit verhaal is dat het zo’n anderhalf jaar na dato een mooi en leesbaar overzicht geeft van anderhalf jaar Het Nieuwe Werken in de praktijk. En van de resultaten, die er niet om liegen. Al in 2008 werd er 38 procent minder gevlogen door Microsoft-medewerkers. Deels zal dit ook onder invloed van de recessie zijn geweest, maar de daling van het aantal e-mails, voicemails, geprinte pagina’s en autokilometers is daar zeker niet aan toe te schrijven. Gecombineerd met het lagere aantal vierkante meters kantoorruimte dat nodig is, levert Het Nieuwe Werken Microsoft dus serieus financieel voordeel op.

Maar de echte spectaculaire winst zit aan de menselijke kant. Het cijfer voor work/life balans steeg in vier jaar van 5,4 naar 8,3. En niet doordat er minder hard gewerkt wordt, integendeel. De echte winst zit in de flexibiliteit, de kenniswerker bepaalt zelf wanneer hij waar werkt en met wie hij daarbij samenwerkt, los van de organisatiestructuur. Het Nieuwe Werken bevordert dan ook vooral samenwerking en kennisuitwisseling, niet zozeer management en control. Dit stelt nogal wat eisen aan de cultuur en de managementstijl binnen een bedrijf maar leidt uiteindelijk tot beter gemotiveerde en meer tevreden medewerkers. Dit lijkt allemaal erg soft, maar betekent in de praktijk wel dat je medewerkers productiever worden en je minder hoeft uit te geven aan werving van nieuwe medewerkers als gevolg van hoog personeelsverloop. Ook dat levert vele harde euro’s op, dus zo soft is dat ook weer niet.

Het mooiste in het Microsoft-verhaal vind ik de logica achter de keuze om anders te gaan werken. Het Nieuwe Werken is niet het nieuwste leuke speeltje van de technologiesector of een verzinsel van zweverige managementgoeroes, maar de logische uitkomst van ontwikkelingen binnen bedrijf en maatschappij. We hebben de grenzen bereikt van het (post-industriële) bedrijfsmodel waarin we ’s ochtends naar ons werk gaan om daar binnen onze afdeling onder toezicht van een manager ons werk te doen tot het tijd is om weer met z’n allen huiswaarts te keren. Files, volle e-mailboxen, eindeloos heen en weer communiceren via de voicemail en andere voortdurende irritaties brengen ons niet verder. Microsoft heeft aangetoond dat het beter kan. Kortom: Het Nieuwe Werken werkt ècht!

No comments yet... Be the first to leave a reply!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s