Je hebt met zorg en aandacht een flink netwerk opgebouwd in LinkedIn en dan wil je een lijst met al je contacten printen of een backup maken (je weet immers maar nooit). Hoe doe je dat? Helaas biedt LinkedIn geen mogelijkheid om een afdruk te maken van je contactenlijst. Met een paar stappen extra is het wel te doen. Je ‘exporteert’ daarvoor al je contacten naar een apart bestand. Dat bestand kun je vervolgens openen in je mailprogramma maar ook in andere programma’s, en dat is handig…
Ik raad je namelijk niet aan de contacten in te lezen in je mailprogramma omdat er dan waarschijnlijk veel dubbele vermeldingen in je adressenlijst komen te staan en je dus opgescheept zit met een sterk vervuild adresboek. In plaats hiervan gebruiken we Excel omdat we hierin de mogelijkheid hebben een nette lijst aan te leggen die je vervolgens kunt sorteren, aanpassen en vooral afdrukken!
Hieronder stap voor stap hoe je dit het beste kunt doen:
- Start LinkedIn en ga naar ‘Contacts’ (‘My Connections’).
- Rechtsonder de lijst met contacten staat de link ‘Export connections’, klik hierop
- Je komt nu in het scherm ‘Export LinkedIn Connections’. Kies hier bij ‘Export to:’ voor een .CSV file, bijv. de optie “Microsoft Outlook (.CSV file)”. Om veiligheidsredenen wil LinkedIn vervolgens dat je de cijfers en letters in het plaatje overtypt. Vervolgens klik je op ‘Export’.
- Als je Internet Explorer gebruikt moet je nu op de knipperende balk bovenin het scherm klikken en kiezen voor ‘Bestand downloaden….’, klik vervolgens op ‘opslaan’. Als je een andere browser gebruikt kun je deze stap overslaan.
- Je kunt nu het bestand een naam geven en de locatie kiezen waar je het bestand wilt opslaan. Klik vervolgens op ‘opslaan’.
- Open nu Excel, ik ga er vanuit dat je Excel 2007 of Excel 2010 hebt en werkt op Windows. De procedure op een Mac is vergelijkbaar met Excel:Mac 2008.
- Kies in het Excel-menu bovenaan het menu ‘Gegevens’ en kies hier de optie ‘Van tekst’ (links in de groep ‘Externe gegevens ophalen’). Kies hier het bestand dat je net hebt opgeslagen. De ‘Wizard Tekst importeren’ wordt nu gestart.
- Kies in stap 1 de volgende opties:
- Oorspronkelijk gegevenstype: ‘Gescheiden’
- Importeren starten bij rij: 1
- Oorspronkelijk bestand: ‘Windows (Ansi)’
- Klik op ‘Volgende >’. Kies in stap 2 de volgende opties:
- Scheidingstekens: ‘Komma’ (andere opties uit), je ziet nu dat de gegevens in het voorbeeld netjes in kolommenworden geplaatst.
- Tekstindicator: “
- Klik nu op ‘Voltooien’ en vervolgens bij ‘Gegevens importeren’ op ‘OK’.
- Sla het bestand op, je hebt nu gelijk een handige backup. Het is aan te bevelen alle lege kolommen te verwijderen zodat je alleen de kolommen ‘First Name’, ‘Last Name’, ‘E-mail Address’, ‘Company’ en ‘Job Title’ over hebt. Vervolgens kun je deze lijst bewerken, sorteren, afdrukken, etc. zoals je gewend bent in Excel.
Helaas exporteert LinkedIn maar een beperkt deel van de gegevens en is het niet mogelijk selecties te maken op bijvoorbeeld filter, tag, bedrijf, etc. Het zijn jouw gegevens, maar vooral zolang je binnen de wondere wereld van LinkedIn blijft…
Beste Marcel,
Heb vanmiddag even kort met jou kennis gemaakt bij de Linkedin workshop in Maarn. Bedankt voor je goede tip, dit bespaart mij veel werk.
Groet, Michael
Ha Marcel, deze informatie was erg nuttig! Veel dank, Groet, Floris ten Kate
Floris, bedankt voor het compliment! Graag gedaan.
Goede ip! Perfekt!