Ik geef regelmatig workshops LinkedIn en zoals het een goede LinkedIn-trainer betaamt benadruk ik altijd het belang van een goede ‘summary’, het stukje vrije tekst dat door de meeste mensen genegeerd wordt. Waarom wordt de summary maar door zo weinig mensen ingevuld? De eerste verklaring is een simpele, het grootste deel van je LinkedIn-profiel is immers een vraag- en antwoordspelletje en dat is net even makkelijker. Werkgever? Functie? Van wanneer tot wanneer? Daar komen we wel uit. Geef netjes antwoord en je profiel ontstaat vanzelf. Die summary doen we dan later wel een keer.
Maar volgens mij is er nog een tweede reden en die ligt wat dieper, die komt voort uit onze calvinistische wortels: we schrijven niet zo graag over ons zelf. En al helemaal niet op een zelfbewuste manier, zonder relativeringen. We zijn allemaal opgegroeid met ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ en met het besef dat het niet goed met je afloopt als je je hoofd (te ver) boven het maaiveld uitsteekt.
Eerste kennismaking
En dat is nou net wat in LinkedIn niet werkt. Een globaal LinkedIn-profiel zonder (goede) summary is alsof je met z’n allen naar een feestje gaat met een bruine papieren zak over je hoofd. Je onderscheidt je niet. En er is een hele goede reden om je wel te onderscheiden: je LinkedIn-profiel wordt voor steeds meer mensen de eerste kennismaking met jou.
Ik merk steeds meer bij mijn gesprekspartners dat ze voorafgaand aan het gesprek mijn LinkedIn-profiel al hebben bekeken (en ik dat van hen). Voordat je de ander de hand schudt en de kans krijgt face-to-face met alle non-verbale informatie die daarbij hoort een indruk te maken, heeft hij of zij de éérste indruk al gekregen. Van je LinkedIn-profiel. En hoe is die eerste indruk?
Personal business
In sociale netwerken overlappen zakelijk en privé steeds meer. En dat is ook herkenbaar bij LinkedIn. Het is hét zakelijke netwerk van dit moment, maar het draait primair om personen en de toon is informeel. In een goede summary komen daarom zowel het zakelijke als het persoonlijke terug.
Het valt me vaak op dat als mensen een summary schrijven, ze de minste moeite hebben met het schrijven van het zakelijke gedeelte en dat daarom als eerste en het meest uitgebreid opschrijven. Het persoonlijke komt dan in één of twee zinnetjes aan het einde van het profiel terug.
Ik adviseer om het om te draaien. Schrijf eerst op wie je bent en daarna wat je doet. Het is net als in een zakelijke kennismaking, het is veel prettiger om het over zaken te hebben als je de persoon al wat beter kent. LinkedIn is ‘personal business’, en wel in die volgorde.
En nu IK!
Kortom: wil je meer bereiken met LinkedIn? Ga er dan eens helemaal voor! Zet als eerste met hoofdletters het woord ‘IK’ neer, onderstreep het en schrijf op wie jij bent, waarom jij aardig bent en waarom het fijn is om juist met jou samen te werken. Maak jezelf herkenbaar als mens van vlees en bloed. Ga zover dat je denkt dat je nu wel heel erg over jezelf aan het opscheppen bent. Vaak blijkt dan dat je voor anderen juist gaat ‘leven’. En dat is nou precies waarmee je je kunt onderscheiden in LinkedIn.
Nog een paar tips voor een goede LinkedIn summary
- Begin met het opschrijven van een paar trefwoorden die beschrijven wie jij bent en wat je doet. Houd het concreet, bijvoorbeeld ‘betrokken’, ‘inspirerend’, ‘leidinggevende’, ‘zorginstelling’, etc. Verwerk deze trefwoorden daarna in je tekst;
- Maak van de beschrijving van je zakelijke kwaliteiten geen functiebeschrijving, zorg dat het iets zegt over jou als professional of vakman (m/v) en over de liefde voor je vak;
- Zorg voor een duidelijke alinea-indeling, gebruik kopteksten;
- Schrijf in het nederlands, tenzij je een hele goede reden hebt om een andere taal te gebruiken;
- Schrijf in de ik-vorm. Als je schrijft in de hij/zij-vorm schept dat afstand en het komt minder krachtig over;
- Laat je inspireren door sterke LinkedIn-profielen van anderen.
(dit artikel verscheen eerder op socialned.nl)
Nog geen reacties ... Wees de eerste die een reactie plaatst!